Szeretettel köszöntelek a BUSHI DOJO KARATE KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUSHI DOJO KARATE KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUSHI DOJO KARATE KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUSHI DOJO KARATE KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUSHI DOJO KARATE KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUSHI DOJO KARATE KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a BUSHI DOJO KARATE KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
BUSHI DOJO KARATE KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-Tár
Forrás: Magyar Elektronikus Könyvtár
Részlet
Európaiak
először 1542-43 táján léptek partra Japánban. Történelmi léptékkel
mérve viszonylag rövid ideig élvezhették a hely (azóta elhíresült)
vendégszeretetét, mert 1638-ban Tokugava sógun a katolikus felkelők
leverésével véget vet itt tartózkodásuknak, száműzve minden
katolikust
és magát a vallást is betiltva. Ezzel kezdődik Japán XIX. század
közepéig tartó elzárkózása a nyugati világ elől. 1853-54 táján egy
amerikai
tengerész, Perry lesz az, aki expedíciójával elérve Japánt
újra kopogtat a zárt ajtókon és végül el is éri, hogy a szigetország
kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatba lépjen a világ nyugati felével.
Az addig feudális Japánban megindul a nyugatiasodás. De ne ugorjunk
ilyen nagyot, hiszen a japán szellemiség legfőbb magvát alkotó bushido
éppen a feudalizmussal jön létre, s hanyatlása annak megszűnéséhez
köthető. Tekintsük át először a bushido fogalmát és forrásait. Az
áttekintésben támaszkodom a kort legismertebbé tevő regényre, James
Clavell: A sógun c. munkájára (Clavell, 1987)
A bushido fogalma, forrásai
A
bushido szó szerint a harcos-lovag-út elemekből tevődik össze, és
azokat az íratlan szabályokat jelenti, melyeket a fegyveres nemeseknek
be kellett tartaniuk a mindennapi életben és hivatásuk gyakorlása közben
egyaránt (Nitobe, 1998). Ezek a ki nem mondott, le nem írt, legfeljebb
szállóigékben és történetek tanulságaiban rejtező szabályok a
tapasztalatból származtak, s gyűltek össze íratlan lovagi erkölcsi kódex
formájában.
Kire vonatkozott ez a szabályozás? Csakis a
fegyveres nemesekre, azoknak a harcos családoknak a tagjaira, akik
bátorságuk és hősiességük folytán kiváltságokat szereztek. Ők voltak a
szamurájok, akiknek felemelkedése a feudalizmus intézményeinek XII.
századi kialakulásához köthető. A szamuráj
cím öröklődött, de el is
lehetett veszíteni, ha valaki nem a bushido szellemének megfelelően élt
és harcolt. Mert a harc termelte ki ezt a szabályozást, mely egyfajta
fair play-t jelentett a hatalomért folytatott
vetélkedésben.
A
bushido forrásai több ágból származnak. Egyrészt a Japánban elterjedt
vallások szolgáltatták az ideológiai alapot. A zen-buddhizmus a sorsba
vetett nyugodt bizalomra, az elkerülhetetlenbe való beletörődésre, az
élet semmibevételére és a halállal való barátságos viszonyra tanította
követőit.
A sintoizmus a hűséget feljebbvalóink iránt, az ősök és a
császári család tiszteletét, a gyermeki jámborságot hirdette. A
sintoizmus szerint nincs eredendő bűn, minden emberi lélek tiszta, az
isteni bölcsesség
megnyilatkozása. Abbéli hitükben, hogy az ember
csakugyan Isten képmása, a szentélyekbe tükröket helyeztek, hogy abban
magukra nézve Istent
ismerhessék meg. Ezért az önismeret fejlesztését
nagyon fontosnak tartották. A bushido két alapvonása a hazafiság és a
hűség eszménye a sintoizmus eszméiből származik.
A források
között találjuk a kínai gondolkodókat, Konfuciuszt és Menciuszt.
Tanításaik természetesen nem mondanak ellent az előbb említett vallási
tanításoknak,
amennyiben a hűséget, kötelességet, hagyományok tiszteletét
hangsúlyozták az erkölcsi viszonylatrendszer 5 területén: úr és szolga,
apa
és fiú, férj és feleség, idősebb és fiatalabb testvér, barát és barát között.
Mindezen
tanítások és tudásanyag a cselekvésben tükröződött, hiszen "tudni és
cselekedni egy és ugyanaz" (Wan Yan Ming, idézi Nitobe, 1998).
A bushido által vallott értékek
Egyenes jellem, igazságosság
A
bushido vezéreszméjének tekintett egyenesség, mint gerinc adott tartást
a szamurájnak. Ez egyben igazságosságot is jelent, illetve igaz-ságot,
ami
szorosan összefügg a később tárgyalandó fontos eszme a becsület fogalmával.
Az
egyenes jellem az az erő, mellyel tudjuk, hogyan kell cselekednünk. Ide
tartozik a kötelesség fogalma is a "giri". A kötelesség, mely akkor is
motiváló erő, ha nincs más. Ez kényszeríti ránk a gyermeki jámborságot
(pl. szüleinkkel szemben), ha a szeretet már hiányzik. Ez a helyes
megfontolás, mely néha szomorú és szégyellnivaló dolgok elkendőzésére
szolgál.
Bátorság és kitartás
A
bátorság csak akkor számít erénynek, ha az igazságosság és a becsület
védelmében használják, egyébként lehet aljasság vagy ostoba vakmerőség.
Igazi
bátorságot a hűség és becsület szül. Ennek elsajátítására korán
elkezdik tanítani a szamuráj gyermekeket. Néha kegyetlennek tűnik a
szülő,
aki éjszaka kiküldi gyermekét, vagy hajnalban felébreszti,
hogy télen mezítláb vigyen el egy üzenetet. A mesék és hősökről szóló
történetek
azonban megteremtik a bátorság ideálját a gyermekben.
Bátorság
szamuráj férfiban és nőben egyaránt jelen kell, legyen. Nőktől ugyanúgy
elvárt volt, hogy hősiesen küzdjenek, és ha kell hősiesen haljanak
meg.
Jóindulat, együttérzés
A
japán feudalizmus Nitobe szerint azért nem lett önkényuralom, mert a
keleti filozófiák szellemében jól megfért egymás mellett a nyílt
becsületesség és szigorú igazságosság, mint férfias erények és a
jóindulat és könyörületesség nőies értékei. Ezt testesíti meg az
uralkodó jóindulatú szülői gondoskodást szimbolizáló igazságossága. A
jóindulat azonban nem
gyengeség, hanem céltudatos erő, mely képes megmenteni vagy megölni.
Udvariasság
Az
udvariasság az együttérzésből származó erény, mivel kifejezi a másik
ember személyének és érzéseinek tiszteletben tartását. A japánok úgy
tartják, hogy legmagasabb rendű formájában megközelíti a szeretetet.
Az
udvariasság finoman kimunkált szertartások, etikett formájában
figyelhető meg, melynek legfőbb jellemzője a kecsesség. Legszebb példája
ennek
a teaszertartás, a cha-no-yu. Erre az eseményre külön teaház vagy
teaszoba szolgált, mely egyszerű, csupasz tisztaságával, az alkalomhoz
és a
vendéghez mindenkor legjobban illő apró kiegészítők
megválasztásával a külső-belső harmónia megteremtését szolgálta. A
szertartás kecsessége sem
felesleges modorosság, hiszen a békesség és fegyelem a lélek leggazdaságosabb működésmódja.
Az
udvarias bánásmód persze barátnak és ellenségnek egyaránt kijárt.
Képmutatásnak gondolhatnánk, noha csak a lelki fegyelem megnyilvánulása,
s mint ilyen, magasabb rendű viselkedésforma, mint a harag vagy
rosszindulat.
Az udvariasság természetesen a másik fél és saját
becsületünk megőrzésének is egy módja. Udvariatlannak lenni annyi, mint
lábbal tiporni a másik ember személyét, s ez becsületsértés, mely az
egyik legkomolyabb, mindenkor megtorlást kívánó bűn. A későbbiekben a
becsület fontosságát részletesen
tárgyalni fogjuk, most csak egy rövid részlettel illusztrálnám a két erény összekapcsolódását.
Igazmondás, őszinteség
E
nélkül az erény nélkül az udvariasság csak színjáték. A szamuráj szava
olyan mértékben hitelesítette egy állítás valósságát, hogy írásbeli
megerősítésre nem is volt szükség. Persze mindig akadnak igaz és hamis
prédikátorai
egy eszmének. A japán történelem sem mentes a stratégiai célú
cselszövésektől és hazugságoktól, melyeket mindig valamely nemes cél
érdekében
tettek. A bushido szellemében azonban az igazság követése volt az
egyetlen bátor, becsületes cselekedet. Az udvariasságból elferdített
igazság azonban nem bűn, hanem üres formalitás, melyet valószínűleg
senki nem vett komolyan.
Becsület
A
bushido legfontosabb erénye, mely a személyes méltóságot és
önértékelést is magában foglaló érzés. A fogalom maga új keletű a japán
nyelvben, a lovagi korban olyan szavakkal fejezték ki, mint név, arc,
külső megítélés. Ha valaki "elveszítette az arcát", vagyis
megszégyenült, az a legnagyobb megaláztatás volt egy szamuráj részére.
Neve is csak a felsőbb osztályok
tagjainak volt. Az alsóbb osztályok
tagjainak neve vagy foglalkozásukból - halász, hordár, szakács - vagy
családi pozíciójukból származott - Első Lány, Második Lány, stb.
A
becsület elveszítéséhez kapcsolódó szégyenérzetet korán a szamurájba
nevelték azt tanították, hogy "a becstelenség olyan, mint a fa kérgén
lévő forradás, az idő ahelyett, hogy meggyógyítaná, egyre nagyobbra
növeli". Ezért a becsület nevében gyakran követtek el rémséges kegyetlen
megtorlásokat.
Ha a becsületet megtorlással nem lehetett
visszaszerezni, akkor a szamurájnak kötelessége volt szeppukut
elkövetni, mellyel visszaállíthatta
nevének tekintélyét, vagy
legalább következő életeire jobb pozíciót biztosított lelkének. Azonban
ezt a kegyet sem kaphatta meg mindenki, hiszen becsülettel meghalni a
szamuráj előjoga.
A hűség kötelme
A
feudalizmus alapja a hűbéri hűség, mellyel a hűbéres tartozott
hűbérurának. A japán feudalizmus hierarchikus társadalmában is
elsősorban a
hűbérúrnak tartoztak vazallusai hűséggel, de a
társadalom minden intézményében jelen volt a feljebbvalókkal szembeni
hűség kötelme. Igaz
volt ez a családra, ahol gyermekek szüleiknek,
feleségek férjüknek, fiatalabb testvérek idősebb testvérüknek voltak
kötelesek hűséggel szolgálni. A többszörös hűségi láncolatban azonban
mindig a hűbérúrhoz (földesúrhoz) való kötöttség volt a legfőbb. Csak
ezután következett a család, amelynek érdeke és értéke egy és
oszthatatlan, a tagok egymásnak
elkötelezettek, s ez a kötelezettség a
(jó esetben szeretettel megtöltött) hűség. Némely esetben azonban a
családi és hűbéresi kötelékek is
összefonódhattak. Ilyenkor is mindig a hűbéresi hűség volt az előbbre való.
A
nők helyzetét is leginkább a hűség kötelmének fogalmával lehet
megérteni és elfogadni. A feleség örökös hűséggel tartozik férjének, aki
akár halálba
is küldheti nejét, ha kedve úgy tartja (és hűbérura nem
rendelkezik másként!). A hűség vezeti a nőt, amikor önmagát és egyéb
kötelezettségeit
figyelmen kívül hagyva intézi férje ügyeit, vezeti a
háztartást. Hűséggel tartozik nem csak férjének, de férje egész
családjának is.
A hűséget és az azzal járó engedelmességet
azonban még a hűbéres sem volt köteles birkamód bólogató Jánosként
megélni, szó nélkül tűrve földesura
vagy egyéb feljebbvalója
igazságtalan vagy ostoba cselekedeteit. Sokszor megtörtént, hogy egy hű
vazallus azzal mutatta ki legjobban hűségét, ha
adott pillanatban megkritizálta urát, aki ezért nem egyszer hálás is volt.
Volt
azonban olyan hűtlenség is, mely lázadásnak minősült a hűbérúr ellen.
Ebben az esetben nem volt kegyelem, vagy megbocsátás. A bushido nem
számolt
enyhítő körülményekkel. Ezért viseltetnek megvetéssel a
németalföldivel szemben, akinek hazája fellázadt a spanyolok ellen. Van
azonban valami, ami
közös azokban, akik a hatalmat akarják: a győzelem vágya.
Önuralom
A
japánok, más ázsiaiakhoz hasonlóan ritkán mutatják ki őszintén
érzéseiket. Főként igaz ez az indulatokra, melyekről azt tartják, hogy
megzavarják a belső békét, a va-t. Másrészt bánatuk vagy fájdalmuk
kifejezésével
nem akarják megzavarni a többi ember harmóniáját, vagyis az udvariasság
és együttérzés miatt nem sírnak vagy dühöngnek hangosan. A
bushido
szellemében még a legtermészetesebb érzéseket is elfojtották, nehogy
megzavarják a gondolatok és cselekvés összerendezettségét. Az arcon
tükröződő általános mosoly az elfojtott érzések leplezésére,
ellensúlyozására szolgált. (Azóta tudományosan is megfigyelték, hogy az
arcra erőltetett mosoly jókedvet és derűt vált ki az egyénből, tehát
képes lehet a felkavart indulatok lecsillapítására. Atkinson, 1995)
Az
önkontroll tetőfokát a rituális öngyilkosságban (szeppuku) érte el,
mely szintén a szamuráj kiváltsága volt. A szeppuku dicső halál, melynek
elvégzésére már kiskorukban megtanították a szamuráj fiúkat és lányokat
egyaránt.
A halál elfogadása azonban nem jelenti, hogy
siettetnék azt, vagy indokolatlanul követnének el szeppukut. Azért sem
tehették ezt, mert életük
mindenkor hűbéruruk kezében volt, ha ő megtagadta az öngyilkosságot, akkor a szamuráj nem tehette meg.
A bushido hatásai
A
szamuráj a mai napig az egész japán nép szépség- és erkölcsi ideálja.
Mesék, történetek és újabban filmfeldolgozások hagyományozzák szájról
szájra a legendás szamuráj-hősök dicsőségét.
A bushido két
vezéreszménye a hűség és kötelességtudat, és a belőlük eredeztethető
hazafiság ma is a legfontosabb erények. A szolgálat, a
közösségért
való önfeláldozás a modern korok szamurájait is jellemzi, ld. például a
második világháború kamikaze bombázóit, vagy a mai nagyvállalatok
alkalmazottait. A japán üzletemberek becsületessége is példaértékű,
pedig semmi nem állt távolabb a szamurájtól, mint a kereskedelem, vagy
iparűzés. Összességében a japán kultúrára jellemző alapértékek ma is
visszavezethetők a dicső lovagi múltra.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!