Minden
gyakorló harcművész függetlenül a stílusoktól előbb utóbb ráébred arra,
hogy kevés az idő megtanulni mindazt, ami a látókörébe kerül.
De
vajon hová szúrjuk képzeletbeli körzőnk hegyét azon halmazok között,
melyek sokszor egymással is érintkeznek? Mit gyakoroljon és ezáltal
milyen utat jelöljön ki az ember?
Komoly kérdések ezek.
A
küzdelem, a technika, a képességek fejlesztése-szinten tartása, , a
kata, a bunkai, a légzések, a lágy és kemény mozgások, a szerhasználat,
a technikák energetizálása, a meditáció, a spiritualitás, a filozófia,
stb… stb… stb…
Mind-mind egész embert kíván és mind egy életre ad
feladatot annak, aki el kíván merülni a harcművészet feneketlen
óceánjában. Az idő azonban véges.
Vajon létezhet olyan harcos, aki a
képességeit nem tartja karban? Vajon a harcra/hadra foghatóság fontos
ismérve egy harcosnak? Ez hogyan változik az életkor előre haladtával?
Milyen képességeket hogyan kell karban tartani? Mit milyen sorrendben
érdemes és kell tanulni? Vajon mekkora kört tudunk átlátni?
Shihan Yukió Nishida írta egyik személyes levelében a következőket nekem:
„Én
a budóról úgy gondolkodom, mint egy olyan valamiről, amit egy életen át
tanulunk. Akkor hát mi lehet az oka, hogy valaki, aki hosszú éveken át
gyakorol, egyszer csak abbahagyja. Nem az, hogy elérte fizikai határait,
és már nincs amit megtanulhatna belőle? Ez nem más, mint a sport és a
verseny karate határa. Ahogy idősödik az ember, a gyakorlás mennyisége
lecsökken. Ha egy bizonyos kor fölött nem végez valaki olyan
gyakorlatokat, amelyek nem a testi erőtől függenek, idős korára a testi
erő fogytával a karatébani képességei is szertefoszlanak. Márpedig a
karate gyakorlatai eredendően éppen ennek az erőnek a pótlását
segítették elő.Ezen
felül, a budó bár a harc technikáitól indul el, egyet jelent annak a
filozófiának elsajátításával is, amely a szívet megnyugtatja, a test
egészségét pedig megőrzi. Ezt az állapotot nevezzük pinan-nak.”A következőkre is felhívta figyelmem:
„Egy kínai mondás szerint „Ha fiatalon tanulsz, erőd teljében
cselekedni tudsz majd. Ha erőd teljében tanulsz, idős korodra nem
roskadsz majd össze. Ha pedig idős korodban tanulsz, ha elmúlsz is,
dicsőségben marad fenn neved.”. Amit
megtanulsz fiatal éveidben, hasznodra válik majd férfikorodban, és
bizony mindenben hasznodra válik. Aki férfikorában tanul, öregségére sem
veszti el életerejét. Aki pedig őszes
hajjal is tanul még, annak belátása megnövekszik, a társadalomnak pedig
nagy szolgálatot tesz, így ha meghal sem felejtik el nevét. Ezt jelenti
a mondás. Amit most tanulsz meg, az lesz az, amit a jövőben tanítasz
majd. Az a fontos, hogy mit és mennyit tanulsz most. Az idő pedig véges….” Shihan Yukió Nishida 7.dan
Ha
tehát belátjuk, hogy az időnk véges és azt is, hogy az életkor sajátos
ívet ad edzéseink tartalmának és minőségének, sokkal közelebb kerülünk a
helyes pont kiválasztásához ahová körzőnk hegyét leszúrhatjuk.
A
felelősség tehát óriási, mert ha nem tudatosan gyakorlunk, és
feleslegesen teszünk meg lépéseket rossz irányban, akkor az elpazarolt
időt nem lehet pótolni. Olyan ez mintha rossz irányba úszna valaki a
nyílt óceán felé és elpazarolná az energiáit, majd amikor tudatosodik
benne, hogy az irány rossz már nincs ereje a visszaútra…
Ráadásul
rengeteg dolgot „kell pluszban” megtanulni csak azért, hogy az magát a
tanulási folyamatot erősítse. Például a pontkesztyűn történő gyakorlást
is meg kell tanulni, csak azért, hogy magát az ütést a lehető legjobban
tudja megtanulni az ember. De a zsák, a makiwara, a pajzs stb..is ilyen
szerek illetve szerszámok. De ez még mindig nem elég. Ahhoz, hogy az
ütést pontkesztyűn, zsákon, pajzson tudja gyakorolni az ember a talajon
történő alapmozgást szintén el kell sajátítani, különben lehetetlen
ütéseket, rúgásokat, védéseket végrehajtani e nélkül, hiszen az a
technika része is lehet. Ez mind idő, idő és idő.
A helyes technika
megtanulása épp ezért hosszú és fáradságos munka. A technika nevének,
formájának ismerete nem ugyan az, mint amikor a testünk valóban tudja
azt a technikát. Amikor az izmaink, inaink, izületeink belűről értik azt
és csupán egy gondolatra maguktól rendeződnek a helyes technika mögé.
Ez más állapot, mint amikor az agyunkkal akarjuk a technikát beállítani.
Ez a tudás és az ismeret közötti különbség.
Aztán a kor előre
haladtával és az erő fogytával már csak a helyes technikával és a test
tudatos használatával lehet fenntartani a megfelelő szintet. Ez az amit
shihan Nishida oly szépen megfogalmaz:
„Ha
egy bizonyos kor fölött nem végez valaki olyan gyakorlatokat, amelyek
nem a tesi erőtől függenek, idős korára a testi erő fogytával a
karatébani képességei is szertefoszlanak. Márpedig a karate gyakorlatai
eredendően éppen ennek az erőnek a pótlását segítették elő.”Tehát
a körző hegye a „technikai halmazban” bizonyosan benne kell legyen. De
vajon ennek a „halmaznak ” van e közös metszete másik halmazzal? Itt
kezd bonyolódni a kérdés.
Minden harcművészetet gyakorlón -
különösen a stílusalapítókon - jól látszik, hogy saját képükre formálják
a stílust, illetve alapítóként „stílussá” alakítják a saját körzővel
rajzolt körüket. Így tett Oyama mester is. A kyokushin stílus alapítója a
valós küzdelmet preferálta épp ezért ez is fontos halmaznak tűnik.
Nishida mester így ír erről levelében:
„Ha
ehhez hasonlóan tanulmányozod a karate történelmét, ki fog derülni
számodra is, hogy a Kyokushinnak nevezett karate nem teljes. Azt
gondolom, Oyama Sósai félúton meghalt. Minekünk jutott ilyenformán az a
szerep, hogy kiegészítsük a hiányzó részeket.”Milyen pontos és szemléletes ez a szóösszetétel:
„…a kyokushinnak nevezett karate…” Valójában nem stílust kell tehát gyakorolni, hanem mozgást, erre hívta fel itt a figyelmet a mester.
Tehát
rajtunk múlik, hogy milyen irányt szabunk edzéseinknek és ez által az
egész karaténknak és az is, hogy hogyan egészítjük ki Oyama mester
tanítását. Az ami ma elég egy edzésen, vagy egy bizonyos övfokozat
eléréséhez, néhány év múlva már kevés lesz. Hiszen fejlődik az ember és
remélhetőleg egy magasabb szinten végrehajtott technika más tartalmú és
minőségű gondolatokat, érzéseket generál belül. Ez a fejlődés kulcsa.
Vagyis a folyamatos gyakorlás és folyamatos belső párbeszéden alapuló
értelmezés.
A testünk mozgatása mellett ezzel egy időben, éppen a
befelé figyelés okán kérdések merülnek fel az élettel és önmagunkkal
kapcsolatban is, amely visszahatva a gondolkodási módunkat
életszemléletünket, életvezetésünket változtatja meg, vagy éppen azt
hozza létre.
A felébresztett elme tudásvágyát és a spiritualitás
utáni sóvárgását nagy felelősség kielégíteni. A körző mindenképp nagyot
kell, hogy harapjon ebből a halmazból. Vajon egy ateista ember meddig
juthat egy spirituális harci művészetben? Azt hiszem nem juthat messzire
saját magától…
Érdemes azonban tudni, hogy a körzőnk nyílásszöge
változtatható, vagyis nem érdemes a legnagyobbra nyitva kirajzolni a
kört. Talán jobb, ha edzéseink, tanulmányaink közben egyre nagyobb
köröket rajzolunk. Csak erős alapra lehet házat építeni.
Van
azonban valami, amit sokan elfelejtenek és a kor haladtával elgyengülve,
elhízva próbálnak életvezetést oktatni. Ez a valami nem más, mint a
kondicionálás, amely szintén fontos „halmaza” köreinknek. A kérdés
egyszerű. Vajon oktathat életvezetést, szemléletet a harci művészetekről
az, aki saját maga életvezetését sem tudja megoldani? A válasz
egyszerű. Nem!
A gondolat, a szó és a tett egysége itt
elkerülhetetlen. Hiszen a technika gyakorlásából eredő gondolatoknak,
felismeréseknek kell hatnia az életünkre, életvezetésünkre.
Ha az
nem tud hatni, annak az lehet a magyarázata, hogy nem gyakorol az
illető, vagy nem jó irányba halad, vagyis a körzője hegye nem jó helyre
van leszúrva.
A kyokushin stílus alapítója a valós küzdelmet
preferálta, épp ezért ez is fontos halmaznak tűnik. A harci művészetek
gyakorlóinak tűzbe kell tartania a lelküket, mert a harcos attitűd
elveszhet, ha eltávolodunk magától a harctól. A technika a kondicionálás
és minden terület egy pontban sűrűsödik össze, egy gyújtópontban, és ez
pedig maga a harc.
Tehát a körzőnk hegyének leszúrásakor nagy
figyelemmel kell lenni abban a tekintetben is, hogy az magától a harctól
nem eshet messze. Különben önmagáért való lesz a technika és minden
amit gyakorlunk.
Minden mester annyit taníthat amennyi benne meg
is valósult… tartja a mondás. Életükkel kell utat mutassanak. Van is egy
könyv melynek ez a címe: „A lét lámpásai.” Jó könyv.
Egy másik jó könyvben Czakó Gábor író a következőket idézi és írja esszéjében:
„A Tanítók könyve, írta Bárány Ignác. Alcíme: Kalauz a nevelés és tanítás vezetésére. Első kiadása: 1866.
„10.
A tanítóképző intézet nevelési rendszere arra irányul, hogy a
tanítónövendékek, egykor leendő tanítók, hajlamaikon uralkodni, s
gyarlóságaikat fékezni tudják; hogy vallásosság- és erényben,
engedelmesség- és önmegtagadásban, szorgalom- és munkásságban, rend- és
tisztaságszeretetben példányképül tündököljenek; hogy életök- és
működésök, egyeneslelkűségök, ildomosságuk, nemes önérzetök,
udvariasságuk, finom és megnyerő társalgási modoruk és egész
maguktartása által maguknak éppen úgy, mint az egész tanítói testületnek
tekintélyt és közbecsülést szerezni tudjanak.”Példányképül tündökölni. Létezhet-e magasztosabb hivatás?”
Tehát nincs elpazarolni való időnk.
A körző hegyének a helyének kijelölése talán a legfontosabb és legnehezebb feladat egy harcművész számára.
Mindenki választhat, és szabadon dönthet milyen hangsúlyokat hová helyez és ezáltal mit gyakorol.
Vajon
ha egy technika gyakorlása tudatosságot és odafigyelést igényel, a
teljes harcművészetünk útjának kijelölésére milyen tudatosságot és
figyelmet szenteljünk?
Kívánom minden harcművészetet gyakorlónak, hogy ha gondja is van ezzel, tévedése ne legyen!
Forrás: http://www.kyokarate.hu/hir--A_KORZO_HEGYE_-_AGOCS_TIBOR_IRASA--1449.html
Kommentáld!